fredag 2. desember 2011

It's always darkest before the dawn


Jeg har ikke skrevet noe personlig på bloggen siden oktober. Det er kanskje ikke så rart, for det har faktisk ikke skjedd noe som helst siden sist. Jeg er fortsatt 77% arbeidsledig. Og det begynner jeg å bli jævlig lei av. Jeg har vært på et par intervjuer (et par er det man sier når man vil at to skal høres ut som mer enn det er), men jeg sitter fortsatt her. I sofaen. Jeg har mistet døgnrytmen, men hva faen skal man med døgnrytme uansett, når en ikke jobber. Når man har fri fem dager i uka. Det høres sikkert fint ut, og jeg lider ikke, men det er jo ingen andre som har fri, og ute er det grått og vått og trist. Jeg vil så gjerne ha en jobb. En fulltidsjobb. En sosionomjobb. Jeg er en god arbeidstaker. Selv om jeg til tider føler meg liten og usikker og hjelpeløs, så vet jeg at jeg stort sett alltid gjør mitt beste på jobb. Jeg er aldri syk, jeg kommer når jeg skal, jeg stiller opp når andre er borte, jeg hjelper til, jeg lider stort sett av flink pike syndromet og hater å gjøre noe feil, eller halvveis. Dessverre er det alt for mange som vil ha de samme jobbene som meg, dessverre er det alt for mange der ute som er eldre enn meg, og som har langt mer erfaring. Det føles ganske håpløst å være 22, med minimal erfaring, i en bunke med søknader. Hvorfor i all verden skal de velge ut meg? Når det er folk som er mer erfarne enn meg som søker på stillinger som varer i TO MÅNEDER, da får man litt lyst til å gi opp. Nå har det gått 4 mnd siden jeg virkelig startet å lete etter en jobb, jeg har snart sendt ut 40 søknader, og....uææææhahajewlrjohfdchlndefbu. Litt sånn der.

Sånn ellers har det blitt desember, det er snart jul, eller kanskje er det jul, men det har ikke jeg fått med meg, og akkurat nå stresser jeg veldig med hva i all verden jeg skal kjøpe til folk. Ingo, Hanna, Ingvild, Stina - hjelp meg. Hva vil dere ha? I desember blir jeg lønnet for det jeg har jobbet ekstra, så jeg har faktisk råd til noe mer enn dorullnisser. Huhei :D Jo, også har jeg et intenst hatforhold til den lokale frivillightessentralen. Jeg trenger attesterte kopier av vitnemålet mitt. I løpet av de to siste ukene har jeg vært innom syv ganger, og jeg har fortsatt ikke fått noen kopi. Stengt pga ferieavvikling, stengt pga møte, åpent men kopimaskinen fungerer ikke, stengt pga møte, stengt fordi de er på tur, stengt fordi den ansatte er hos legen, stengt fordi den ansatte er syk. Men, for faen. Jeg må sende jobbsøknader. Hvis ikke får jeg aldri noen jobb. Gah. Fri og villig ass. Mest fri. Lite frivillighet.

Hm. Hva mer kan jeg klage om? Jeg kan alltids klage over mitt selvpåførte etegilde. Eller, det er ikke helt selvpåført. Jeg er som en junkie som bor i et crackreir. Familien min hjelper ikke akkurat. Søsteren min har kommet hjem fra Kristiansand og det feiret vi med pizza og brownies, så er det julekalender, og Hanna har vært i Sverige og kjøpt med seg sjokolade, og ser vi film må vi jo ha popcorn, og pappa lurte på om vi ville ta en pizza, og Dessie er keen på kake, og faen, det der jo jul, selvfølgelig skal vi ha julebakst, og når jeg endelig trener ender jeg opp med å selvsabotere samme kveld. Og har jeg nevnt at det snart er jul? Heh. Ja. Nei.

(Credit : Aimee Brodeur)

3 kommentarer:

stokkefot sa...

Ønskeliste: http://stokkefot.wordpress.com/2011/11/23/til-mamma-pappa-og-julenissen/

Jeg har forresten kopimaskin og stempel med "Bjerke sosialtjeneste" på jobb. Hjelper det? Eller må du ha sånn stempel hvor det står "Rett kopi"?

Og ikke gi opp. Fortsett å søke på alt som kan søkes på, så får du plutselig en jobb! Søk på barnehagevikariater også, så øker du sjansene for å få jobb i barnevernet seinere! :) You can do it!

Hanna sa...

Håper det blir bedre etter jul. Å at du da får drømmejobben. <3

metallicatrollet sa...

Jeg heierheierheier på deg! En vakker dag har vi jobb, og penger, og kan flytte sammen og innrede huset vårt med Mummiting, og være flinke og ikke ha kronisk etegilde. Og, ja, så må vi samarbeide om å finne noe bra å gi i julegaver. :D